Thursday, January 17, 2008

Madinah Al-Munawarrah

Assalamualaikum,

Sebelum pulang, kami ziarah Makam Rasulullah SAW di Masjid Nabawi. Kami berada di Madinah selama 9 hari untuk cukupkan sekurang-kurangnya 40 waktu di Madinah untuk mendapat syafaat baginda.

Masjid Nabawi adalah suatu masjid yang tersangatlah indahnya. Masjid yang berlantai dan bertiangkan batu marmar yang berkilat, berlampukan emas yang berkilauan, berlantaikan hamparan tebal lagi empuk...

Di hadapan masjid sebelah clock tower... macam kat Eropah!

Pintu utama masjid... cuaca memang sejuk 10c

Masjid Nabawi asal yang menempatkan Makam Rasulullah SAW, Saidina Abu Bakar & Saidina Omar.

Setelah 9 hari di Madinah, tibalah masanya untuk kami pulang ke tanah air setelah 44 hari berkampung di tanah suci. Alhamdulillah, segala amal ibadah kami telah kami amalkan dengan sebaik yang mungkin dan harapan kami agar kami pulang dengan haji yang mabrur. Kerinduan kepada anak-anak barulah terasa. Maklumlah tak pernah berpisah sebegini lama. Kami juga telah mendoakan kesejahteraan, kemurahan rezeki dan keterbukaan hati semua agar dapat menyahut lambaian Kaabah. Semoga anda semua berpeluang dapat alami apa yang kami alami dalam waktu-waktu terdekat ini hendaknya. Dari pengalaman kami, haji eloklah dilakukan ketika kita muda dan sihat lagi. Saya akui memang physically and mentally challenging. Alhamdulillah, dalam usia muda kami dengan kudrat yang ada pada kami, kami lalui semuanya dengan mudah.

Penerbangan pulang kami delay 5 jam. Punyalah sejuk kat luar Medina Airport masa time subuh hari nak bertolak tu. Patut 6.20am dah fly... last-last 11.15am baru fly. Alhamdulillah tepat 8jam kami touchdown kat KLIA. Uruskan beg semua... 2.30am baru keluar airport... Pukul 3am barulah sampai rumah... masa tu anak2 semua dah tidur.

Kita rasa lega sesangat bila dah sampai ke rumah. Lega sesangat kami dapat tunaikan Haji kami dengan sempurna tanpa dugaan yang berat. Sekarang kami dah rindu ke Kaabah & Makam Rasulullah. InsyaAllah, kalau ada rezeki, kami pergi lagi... nak ubat rindu... hehehee... InsyaAllah.

Kami pulang pada 13 Januari 2008, hari ulangtahun Fiz yang ke 34! Dah lah pergi dulu masa wedding anniversary kita, balik pulak pada birthday dia... memang tarikh keramat betullah.




3 comments:

Anonymous said...

ade amik mkm rasullullah SAW and 2 org sahabatnye tuh??

Ahli Keluarga OthMan & Zaharah said...

amik apa?
dalam masjid mana boleh amek camera daaa... kalau nak gambo kena cari dalam internet.

Anonymous said...

haha sori tak tahu...
masjid mardi Serdang boleh bwk masuk kemera, tadek masalah.

dah tuh dlm internet tuh camner derang amik gambo? hehe